اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر

اخبار و رویدادهای زیست محیطی شهرستان مهدیشهر
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر

اخبار و رویدادهای زیست محیطی شهرستان مهدیشهر

برپایی چادرهای گاوبانگی بعد از 20 سال در شهرستان مهدیشهر

برپایی چادرهای گاوبانگی بعد از 20 سال در شهرستان مهدیشهر

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر، در جهت حفظ گونه با ارزش مرال (گوزن سرخ)، در فصل جفتگیری کارشناسان و مامورین اجرایی محیط زیست این شهرستان با همکاری علاقه مندان از سراسر کشور با برپایی چادر  محیطی امن را برای این گونه ارزشمند جانوری فراهم آوردند.

  

در این رابطه عباس زارع رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر گفت: این اقدام بعد از 20 سال در این شهرستان انجام گردیده و در آن کارشناسان و مامورین اجرایی محیط زیست این شهرستان با همکاری بیش از 50 نفر از NGO ها و دوستداران محیط زیست از سراسر کشور  در طول مدت یک ماه در  3 عدد چادر که در مناطق جنگلی استان سمنان برپا شده است، مستقر گردیدند. این افراد به صورت شبانه‏روزی از زیستگاه این حیوان مراقبت به عمل می‏آورند تا شکارچیان کمتر بتوانند وارد منطقه شوند.

زارع افزود: هدف از برپایی این چادرها جلوگیری از شکار بی رویه‌ی گونه‌ای از گوزن‌ها است که به زبان بومی «مرال» خوانده می‏شوند. گاو بانگی اصطلاحی است که در مورد فصل جفت‏گیری مرال‌ها به‌کار برده می‌شود. فصل جفت‏گیری مرال‏ها معمولاً از ١٥ شهریورماه تا ١٥ مهر ماه است. در این زمان مرال‏های نر با صدای غرش و سپس تعقیب کردن همدیگر و نمایش شاخ و شاخ به شاخ شدن با مرال‏های نر دیگری که به قلمرو آنها وارد می‏شوند، به نوعی مبارزه می‏پردازند تا برای تسلط قلمرو و هم‏چنین دوران جفت‏گیری با مرال‏های ماده آماده شوند.

در فصل جفت‏گیری، گوزن‏ها کمتر مسئله‏ی حفاظت از خودشان را مد نظر می‏گیرند. شکارچیان از این شگرد استفاده می‏کنند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گوزن‏های نر، که معمولاً از ابزاری لوله مانند مثل شاخ کل ِ بز استفاده می‏شود توجه گوزن نر را به خود جلب می‏کنند. گوزن نر با خیال اینکه گوزن نر دیگری وارد قلمرو او شده است به طرف صدا می‏رود و شرایط را برای شکارچی بی‏رحم آماده می‏کند تا او را به آسانی و با شلیک گلوله‏ای هلاک کند.

زارع ادامه داد: در ایران سه نوع گوزن زندگی می‏کند: گوزن زرد، شوکا و مرال. مرال بزرگ‏ترین نوع گوزن است که در برخی نقاط به آن گاو کوهی هم می‏گویند. زیستگاه مرال، بزرگ‏ترین نوع گوزن، در رشته ارتفاعات البرز بوده و ارتفاعات شمال استان سمنان و منطقه حفاظت شده پرور یکی از مهمترین زیستگاه های گونه های شوکا ومرال می باشد.

زارع در پایان از کلیه علاقه مندان و داوطلبین شرکت در این طرح تشکر و قدردانی کرده و خواستار همکاری کلیه دوستداران طبیعت در سال های آینده شد.

گفتنی است: گوزن نر دارای شاخ، و گوزن ماده فاقد شاخ است. رشد شاخ‏ها در مرال متفاوت است و بستگی به تغذیه، وراثت و سن آنها دارد. شاخ گوزن در اواخر زمستان تا اوایل بهار می‏افتد و دوباره شروع به رویش می‏کند. این شاخ ابتدا یک پوشش مخملی دارد. بعد از چند ماه که رشد کرد، گوزن با زدن شاخ خود به تنه‏ی درختان، پوشش مخملی را از شاخ‏هایش جدا می‏کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.