اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر

اخبار و رویدادهای زیست محیطی شهرستان مهدیشهر
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر

اخبار و رویدادهای زیست محیطی شهرستان مهدیشهر

مرگ یک قلاده خرس قهوه ای به علت کهولت سن در سمنان

مرگ یک قلاده خرس قهوه ای به علت کهولت سن در شهرستان مهدیشهردر پی خبر واصله مبنی بر حضور یک قلاده خرس قهوه­ای در حوالی روستای کولیم در منطقه حفاظت شده پرور، محیط­بانان منطقه حفاظت شده پرور بلافاصله در منطقه حاضر و نسبت به زنده­گیری و مقید نمودن حیوان اقدام نموده و بلافاصله حیوان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان منتقل گردید.

 

 

 بهرامعلی ظاهری معاون محیط زیست طبیعی اداره کل گفت: در معاینه بالینی زخمی در ناحیه پیشانی حیوان مشاهده گردید و بلافاصله ضمن بیهوشی حیوان نسبت به مداوای زخم ایجاد شده در این ناحیه اقدامات درمانی لازم صورت پذیرفت.

وی گفت: وضعیت ظاهری حیوان و ساییدگی در ناحیه نوک ناخن ها و همچنین ساییدگی دندان های پیشین و کوتاه شدن بیش از حد آن و نیز عدم وجود دندان­های پیش در فک بالا و رنگ عنابی دندان­های نیش حاکی از کهولت سن این حیوان می­باشد.

 وی عنوان کرد: سن این حیوان در حدود سی سال برآورد و تخمین زده شد و وزن  این حیوان به علت کهولت سن و عدم تغذیه طولانی مدت و سوء هاضمه طولانی مدت به حدود ٤٧ کیلوگرم رسیده بود به نحوی که صرفا با مشاهده تصویر، به نظر می آید که حیوان توله خرس می باشد؛ کاهش وزن در اثر عدم تغذیه منجر به ضعف شدید جسمانی خرس قهوه ای پیر گردیده بود.

وی در ادامه گفت: در حین بیهوشی وضعیت عمومی و ظاهری حیوان مورد بررسی قرار گرفت و مشکل خاص و یا حادی جز کاهش وزن مفرط در حیوان مشاهده نگردید؛ که پس از اقدامات درمانی، حمایتی و آنتی بیوتیک تراپی، ضمن ضدعفونی و ترمیم ذخم ناحیه پیشانی، خرس بعد از یک ساعت بیهوشی کاملا هوشیار گردید و تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفت؛ در فردای آن روز با تهیه مواد غذایی از نوع گوشت و پروتئین حیوانی نسبت به تغذیه خرس قهوه ای پیر اقدام که با توجه به سوء هاضمه شدید، حیوان از خوردن غذا امتناع داشت.

وی تصریح کرد:خرس قهوه ای پیر، در فردای آن روز بدلیل ضعف شدید و تحلیل قوای جسمانی ناشی از سوء هاضمه­ای که در روزهای قبل به آن مواجه گردیده، علیرغم تمام حمایت های درمانی و تغذیه­ای تلف گردید .

وی در پایان گفت :خرس قهوه ای پیر تلف شده، مورد کالبد گشایی قرار گرفت که تمام اندام­های داخلی حیوان به لحاظ مورفولوژیکی کاملا حالت عادی و طبیعی داشته و مورد خاصی به جز ضعف شدید جسمانی در اثر امتناع از تغذیه مشاهده نشد که با توجه به موارد فوق علت اصلی تلف شدن حیوان، ضعف شدید جسمانی در اثر کهولت سن عنوان می گردد.

لازم به ذکر است خرس قهوه­ای در زیستگاه­های طبیعی و با شرایط مطلوب، عمری حدود30 تا 35 سال داشته و وزن آن تا ٢٥٠ کیلوگرم می­رسد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.